18/7/10

TUBELESS A LA CARRETERA??

TubeLess, tot i que va costar, és una tecnologia absolutament implantada al món de la MountainBike. És més, diria que és una tecnologia imprescindible en el món de les rodes amples.
Ja fa temps que marques de rodes tant potents com Shimano (Dura Ace), Fulcrum (2-Way Fit) o DT Swiss (Tricon) anuncien que alguns dels seus productes de carretera poden muntar cobertes normals o cobertes TubeLess. Sempre ho hem llegit als catàlegs i als webs d'aquestes marques i no li hem fet ni cas; què lluny queda o quina freakada, pensàvem.
Dues notícies recents han fet canviar una mica aquesta percepció i fan que ens comencem a preguntar si pot arribar a tenir sentit anar amb TubeLess a la carretera enlloc dels tubulars o les omnipresents cobertes amb càmeres. Es tracta de l'aparició de la primera roda de carretera del gran especialista en aquesta tecnologia, No Tubes.
i de la fortíssima aposta que ha fet Hutchinson treient una gama de cobertes TubeLess de carretera i ciclocross. L'aposta de Hutchinson és tant forta que inclús ha desenvolupat una roda de carbono TubeLess.
Sobre el paper és un sistema que incorpora les grans aventatges de les cobertes amb càmera i el Tubular i elimina els desaventatges d'aquests dos sistemes.
TubeLess és més lleuger que portar càmera. Permet anar una mica més desinflat, guanyant així molta comoditat perdent menys per l'increment pel roçament del que ens pensem (tenen estudis fets). Es redueix molt el risc de punxades sobertot si hi posem liquid reparador o segellant i el comportament en cas de punxada és molt més noble, augmentant molt en seguretat (no es desinfla del tot com quan peta un globus, sinó que al punxar es va perdent aire molt lentament). Se sap que amb tubular es va molt més ràpid que amb coberta per que és més lleuger i per que amb coberta hi ha molt roçament entre coberta i càmera, aquest roçament s'elimina amb la tecnologia TubeLess, assemblant-se al comportament dels tubulars, però amb l'aventatja de que en cas de punxada és pot posar una càmera i no cal portar tubulars de recanvi, estalviant també la dificultat del muntatge.
Com veieu, sobre el paper la cosa està molt clara i les grans marques ja es començen a llençar a aquest mercat. En ciclocross, on es busca anar amb el mínim de pressió per tenir el màxim de grip, el sistema de cobertes queda guairebé eliminat i tothom va amb tubulars, amb el cost que això suposa (cost de cada tubular i s'han de tenir molts jocs de rodes muntades amb diferents tubulars). Als circuits de ciclocross d'Estats Units ja fa un parell d'anys que els TubeLess van a l'alça i estan a punt de desbancar als Tubulars.
Creieu que d'aquí un parell d'anys anirem tota amb TubeLess a les bicis de carretera?

5 comentaris:

  1. jo ja estic estalviant per les Stans....no m'acabaven de convencer les que hi havien fins ara...pero aquestes si...

    ResponElimina
  2. marc!! tu a comprar peluches i cambiar panyals!!! i res destalviar per bicis ni gadgets!!!
    una abraçada!!!

    ResponElimina
  3. Francament el tema te bona pinta, i més amb cami fet per aquesta tecnologia en el mon del btt. Tot aixi, un servidor encara tardara molt en adoptar el tubeless, i no veig que continental hagi tret cobertes tubeless... xD!

    ResponElimina
  4. L'Alix a un article de fa temps deia que despres de provar unes tubeless per carretera es despedia per sempre de la camara-coberta...haurem de esperar i provar.

    ResponElimina
  5. Mientras el divino provea de tubulares gratis no... luego... seguramente.

    ResponElimina