25/1/10

LUCHON-BAIONA 1910

El 3 de juliol de 1910 es donava el tret de sortida de la setena edició del Tour de França, edició en que la organització inclouria la primera etapa als Pirineus per fer la cursa més emocionant i atraure a més public. La organització també es va plantejar un altre objectiu molt clar, el d’intentar controlar als corredors per evitar que fessin les trampes habituals, com pujar a cotxes o als trens o agafar dreceres per fer el recorregut més curt.
Aquell any el tour es va iniciar amb la etapa Paris-Roubaix, seguint el recorregut de 270 kilòmetres de la clàssica del mateix nom que s’havia comançat a fer al 1896.

El 21 de juliol de 1910 a les 3:30 de la matinada es va donar la sortida de la desena etapa d’aquell tour, la que va ser la primera etapa de muntanya de la histria del ciclisme, entre Luchon i Baiona, amb ni més ni menys que 6 ports del Pirineu, el Peyresourde, Aspin, Tourmalet, Soulor, Aubisque i Osquich.

El luxemburguès François Faber
, el clar favorit per guanyar la general s’havia posat líder a la segona etapa, però a la sortida de la desena, Octave Lapize va atacar i es va escapar enduent-se amb ell a Garrigou i Lafourcade. Tots tres corredors, amb les seves montures de més de 15 kilos i una única velocitat, van anar superant els colls en aquell territori salvatge i despoblat i amb unes carreteres en tant mal estat i amb pedres tant grans al mig de la calçada que costava mantenir l’equilibri. De fet Garrigou va guanyar 100 francs per que va ser l’únic ciclista en fer tota l’ascensió al Tourmalet sense posar peu a terra. Lapize però, va ser el primer en coronar el mític pas seguit dels seus dos companys d’escapada.
Al peu de l’Aubisque, Lapize i Garrigou van defallir, es van enfonsar i no van poder evitar que Lafourcade se’ls escapés.

Anant de banda a banda, donant cops de ronyó i arrossegant la bici a peu durant molta estona, Lapize va acabar coronant l’Aubisque al límit del defalliment i amb catorze minuts de desaventatge respecte el líder de l’etapa. Amb la cara descomposta i plena de fang, Lapize va tirar la bicicleta per terra i es va precipitar cap al membre de la organització que estava al cim controlant que tots passessin per allà i el va agafar per les solapes i a un pam de la seva cara va desfogar tota la seva impotència i ràbia cridant-li amb totes les seves forces la frase l’ha fet famós, “Vous êtes des assassins. Oui, des assassins!”
Li quedàven encara 177 kilòmetres per arribar a Baiona, en tants kilòmetres podia passar encara de tot i de fet, Lapize es va recuperar i va acabar caçant a Lafourcade, que va acabar pagant l’esforç a la muntanya i va acabar 14è, i va vèncer la èpica etapa, guanyant a l’sprint a Albini, completant els 327 kilòmetres en 14 hores i 10 minuts a una velocitat mitjana de 23 kilòmetres per hora. Brutal! Faber va arribar 3r a 10 minuts de Lapize i es va mantenir líder de la general.

Dels 110 corredors que van prèndre la sortida aquell dia, només 41 van acabar arribant amb comptagotes a Baiona.

A l’endemà es va fer una jornada de descans que Lapize va passar tancat a la seva habitació amb els peus inflats i ensangonats.

Lapize, va aconseguir posar-se líder de la general a falta de dues etapes per arribar a Paris i es va acabar imposant a la general en l’únic any que fa finalitzar la prova.

Atenció que Lapize, el de la foto d'aquí a sobre, va acabar fent els 4.734 kilòmetres de les 15 etapes a una velocitat mitjana de 28.7 km/h.
I atenció que tot i que la Luchon-Baiona va ser la etapa més èpica d’aquell tour, va ser la única on van retirar ciclistes, la resta d’etapes no eren suaus precisament, quasi totes elles també semblarien una bogeria a qualsevol ciclista actual. Fixeu-vos en les kilometrades que feien cada dia, i amb aquelles bicis. Increible!

1a etapa: PARIS-ROUBAIX, 272 km
2a etapa: ROUBAIX-METZ, 398 km

3a etapa: METZ-BELFORT, 259 km

4a etapa: BELFORT-LYON, 309 km

5a etapa: LYON-GRENOBLE, 311 km

6a etapa: GRENOBLE-NICE, 345 km

7a etapa: NICE-NIMES, 345 km

8a etapa: NIMES-PERPIGNAN, 216 km

9a etapa: PERPIGNAN-LUCHON, 289 km

10a etapa: LUCHON-BAYONNE, 326 km

11a etapa: BAYONNE-BORDEAUX, 269 km

12a etapa: BORDEAUX-NANTES, 391 km

13a etapa: NANTES-BREST, 321 km

14a etapa: BREST-CAEN, 424 km

15a etapa:
CAEN-PARIS/Parc des Princes, 262 k

2 comentaris:

  1. Tremendo Juanito! Estic ansios esperant el seguent capitol de...
    ...VENTDELTOUR !

    Martí.

    ResponElimina
  2. Brutal!!!

    Menys mal que a la penultima etapa nomes eren 424km... com ara amb la crono...

    Ara, la mitja no me la crec ni de conya!!! Pillaven el tren cada dia!!!

    ResponElimina