28/9/12

PER QUÈ ROAD DISC BRAKES?

No parem de veure als raports d'Eurobike i Interbike bicicletes de carretera amb frens de disc.
Podem pensar que es tracta d'una operació de marqueting, com les 29 en muntanya...
D'entrada podem pensar que no téfutur, ja que els frens de disc incorporen pes, a la forquilla, a la pinça de fre, a la boixa... i podem pensar que no aporta avantatges ja que ràrament necessites més potència de frenada, però... no és només un tema de guanyar en potència de frenada.
Tot i que els frens de disc ofereixen més potència de frenada que els frens de llanta, l'avantatge més destacable és l'augment del control de la frenada.
Com que els discs tenen molt menys diàmetre que una llanta de carretera les pastilles d'un fre de disc ha d'apretar fent molta més força per poder bloquejar la roda. Unes pastilles de fre de llanta ha de fer 889 newtons de força per aturar una roda i un fre de disc ha de fer 4448 newtons. Com que el disc ha de fer tanta més força això fa que sigui molt més modulable, que tingui un millor control. De 0 a 889 és una forquilla molt més petita que de 0 a 4448, per tant amb frens de disc tenim una finestra més gran que amplia el control de la força de frenada
També hi ha una millora gran en sensació de frenada. Les pinces de fre de la majoria de bicis és força flexible i va muntada amb un únic cargol de petit diàmetre i està sotmesa a forces molt grans en que unes pastilles de goma pressionen sobre una superficie de frenada compressible, tant sigui d'alumini o de carbono. La pinça d'un re de disc està molt més rígidament subjecte al quadre i les pastilles metàliques i no compressibles treballen contra un disc d'acer inoxidable massis, també molt incompressible cosa que fa que doni un feeling moolt més precís.
Si pensem que ja comença a haver discos de carretera hidràulics, sabem que la millora en tacte, respecte al cable, és absolutament indiscutible, i aquí tenim el tercera avantatge.
Però la raó principal de l'arribada dels discs en carretera és per seguretat. Amb la cada cop més gran presència de llantes de carbono, es fa evident que cal buscar un sistema de frenada segur. El carbono s'escalfa moltíssim amb la fricció i hi ha molts casos de pneumàtics que destalonen o llanta que es desfà i s'obre, en plena baixada, amb les fatals conseqüències que us podeu imaginar. A mida que els frens de disc es vagin imposant els fabricants de rodes podran eliminar la pista de frenada de les llantes alleugerint-les encara més.
No sabem si és per totes aquestes raons, però el que està clar és que totes les marques de rodes ja estan treballant en models de carretera per disc, amb llantes més lleugeres per que no rebran la pressió de les pastilles, amb boixes amb rosques per disc. Les marques de components, Sram, Shimano... ja han anunciat que l'any inent treuen gama de frens de disc per carretera. I les marques de bicicletes, ja hem vist aquest estiu que totes tenen un model de gama alta amb anclatges per pinça de fre de disc.
Posem-nos com vulguem, però no hi ha volta enrera.

1 comentari:

  1. Jo ja he encarregat la meva CX amb disc, el problema està sent muntar unes rodes lleugeres per disc...

    Si algú te una bona idea, s'escolten propostes!

    ResponElimina